Vera Steenhart realiseerde haar eigen loft in PATCH22

Haar loft in PATCH22 – het eerste project van Lemniskade, de ontwikkelaar van Top-Up – is niet het eerste huis dat Vera Steenhart bouwde. Het vorige huis aan de Nieuwendammerdijk, ‘na ruim dertig jaar ben ik een echte Noorderling’, was al flink onder handen genomen. Hier realiseerde Vera onder andere een mooie serre die ze gebruikte als praktijkruimte, ‘bijna in het Vliegenbos.’ Veelvuldig verblijf in Spanje vroeg echter om een andere woonvorm: zonder tuin en zonder zorgen.  Het werd PATCH22, waar zij een loft (122 m² met een loggia van 44 m²) volledig naar haar eigen inzicht kon bouwen.

‘bijna het hele jaar buitenzitten’

‘PATCH22 sprong eruit. De keuze om te gaan wonen in de Buiksloterham had ik al gemaakt. Het circulaire, duurzame aspect van deze buurt was voor mij doorslaggevend. De plek is leuk, dichtbij de reuring van de NDSM en aan het water. PATCH was anders dan alle andere projecten.

Architect Tom heeft geweldige ideeën die nu ook terugkomen in Top-Up: de prachtige houten constructie, de loggia’s en de grote raampartijen. Ik heb hier regelmatig mensen over de vloer die over die grote schuivende ramen zeggen: ‘geniaal, zoiets heb ik nog nooit gezien’. De loggia, die met glazen panelen is af te sluiten, omschrijft Vera als een ‘buitenkamer’: ‘je kunt er bijna het hele jaar buitenzitten.’

‘Architect Tom heeft geweldige ideeën die nu ook terugkomen in Top-Up: de prachtige houten constructie, de loggia’s en de grote raampartijen.’

‘achthoek’

‘Ontzettend aantrekkelijk’ vond Vera Steenhart het feit dat ze volledig haar eigen indeling kon bepalen. ‘Ik heb mijn vorige huis ook veelvuldig verbouwd, een huis moet als een jas om je heen passen. Dat bereik je alleen als je zelf invloed kan hebben op de indeling en afwerking.’ Het bouwen van het loft in PATCH22 was een ‘geweldig leuke uitdaging.’

Vera ontdekte dat ze de achthoek een ideale vorm vond om ruimtes in te ontwerpen: ‘de achthoek zit echt om je heen, het omarmt en zorgt voor hele leuke hoekjes. Het zijn fijne ruimtes om in te verblijven.’ Het uitzicht moest ‘onbedorven’ blijven: hier realiseerde ze een woon- en werkruimte over de gehele lengte van het loft: ‘de mooiste ruimte van het huis’. Trots is ze op haar bijzondere deuren: een Indiase tempeldeur in de hal en Riad-deuren uit Marokko in de rest van het huis. ‘Stuk voor stuk unieke items.’

‘werken op de mooiste plek’

Vera Steenhart heeft een praktijk aan huis als relatietherapeut en seksuoloog: Hartszaken. ‘Ik werk al heel lang aan huis en ook bewust in het mooiste vertrek. In dit loft is dat de ruimte aan de loggia, met uitzicht op het water en de stad. Het werken in de mooiste ruimte doe ik al lang: ook bij mijn vorige huis voerde ik mijn gesprekken in de serre. Dat was daar de mooiste plek van het huis.’

Het uitzicht moest ‘onbedorven’ blijven: hier realiseerde ze een woon- en werkruimte over de gehele lengte van het loft.

‘in balans’

Gedurende de ruwbouwperiode begon Vera met het schrijven van een Programma van Eisen, een fijne leidraad. Een aantal zaken stond al vast, mede ingegeven door de architectuur: ‘zoveel mogelijk natuurlijke materialen’. ‘Ik heb een binnenhuisarchitect in de arm genomen om mijn ideeën op papier te zetten. Ze heeft geholpen om te kijken of alles technisch mogelijk was.’ De muren in haar loft werden van leemstuc en de vloeren van natuursteen.

‘Ik kan de toekomstige bewoners van Top-Up meegeven dat het belangrijk is een 3D-tekening te laten maken van je loft. Ik kon digitaal door mijn huis heenlopen en heb op basis daarvan nog aanpassingen gedaan. Je ziet driedimensionaal veel meer dan op plat papier. Zo maakten we mijn indeling optimaal en is het huis nu heel mooi in balans, met alle ruimtes op de juiste plek.’

‘steeds meer liefde voor het appartement’

De afbouwperiode van haar loft, na oplevering van het casco, duurde 4 maanden. ‘Ik had een geweldig team om af te bouwen.’ De belangrijkste tip die ze heeft gaat over de eigen aanwezigheid tijdens de afbouw: ‘ik was heel veel op de bouw. Met koffie, koeken en een opbeurend woord. Vaak zag ik dan dingen dat ik dacht: hè, dat heb ik mij niet gerealiseerd, hoe kunnen we het mooier maken? Door het contact dat ik had bouwde het team met steeds meer liefde voor het appartement. En dat is te zien.’